הבלוג של מכון גנזים – אגודת הסופרים

ראשי » כללי » חנוכייה לה יש

חנוכייה לה יש

הכניסו את כתובת הדוא\"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

הצטרפו ל 163 מנויים נוספים

סטטיסטיקה

  • 67,675 צפיות
Follow הבלוג של מכון גנזים – אגודת הסופרים on WordPress.com

סטטיסטיקה

  • 67,675 צפיות
Follow הבלוג של מכון גנזים – אגודת הסופרים on WordPress.com

הבוקר הגיעו ל"גנזים" שני גברים בראשית שנות ה-60 שלהם וביקשו לעיין בארכיונה של שרה גלוזמן. מתברר שאלה שני בניה, אפרים וגידי גרוס, שבאו כדי לעיין בארכיונה של אמם שאותו מסרו ל"גנזים" לאחר מותה. תענוג היה לראות אותם: אפריים בן 64, גידי בן 62 – אך מול המכתבים שכתבה אמם, המסמכים האישיים, התעודות וכתבי היד, שמחו כמו ילדים.

גם אני לא ידעתי – למרות ששרתי עם כולם את "חנוכייה לי יש" בחנוכה שזה עתה חלפה – מחברת השיר היא הסופרת ומשוררת הילדים שרה גלוזמן (1915-1988) שעלתה לארץ ב-1922.

שרה גלוזמן

שרה גלוזמן

מתברר שאמם לא ידעה אפילו שהשיר שלה הולחן ומושר בגני הילדים. נזכר בחיוך אפריים: "כשהייתי בן ארבע חזרתי מהגן ושרתי את 'חנוכיה לי יש' שהגננת לימדה אותנו. אמא הופתעה ואמרה: השיר הזה נשמע לי מוכר… מתברר שהמלחין ראה כנראה את השיר ב'דבר לילדים' והלחין אותו, והוא נהיה ללהיט בגני הילדים בארץ. איש לא טרח אפילו לספר לאמא על כך".

אפרים וגידי עם אמם, שרה גלוזמן, עם מניה ביאליק (השנייה משמאל)

אפרים וגידי עם אמם, שרה גלוזמן (מאחורי הגלדיולות המפורסמות ששום בית פולני הגון לא יכול היה בלעדיהן) עם מניה ביאליק (השנייה משמאל)

שרה גלוזמן בילדותה

שרה גלוזמן בילדותה

ועוד תגלית בארכיונה של שרה גלוזמן – כרטיס חבר של "קפת-הספר" לשנת תרפ"ו (1926) של תלמידת בית הספר לבנות שרה גלוזמן. "קפת הספר" כך עולה מכריכת התעודה, נוסדה על ידי הסופרים והמורים העברים בארץ ישראל, בכדי לתת את היכולת לילדי ישראל, שיתמכו בעצמם בספרותם. "כל פרוטה שאתם מכניסים לקופת הספר מגדילה קרן הוצאת-הספרים ומבססת את מפעלנו. בתרומתכם זאת אתם מסייעים ליצור בעצמכם אוצר ספרים עברים בכל המקצועות… קופת-הספר תוכיח עד כמה יקרה יקרה ספרות ישראל לבני ישראל, עד כמה הם מסורים לה ודואגים לקיומה. ילדי ישראל – היו תמיד נאמנים לספרותכם!"

כרטיס חבר "קופת ספר" של שרה גלוזמן

כרטיס חבר "קופת הספר" של שרה גלוזמן

קופת ספר 2

 


תגובה אחת

  1. Yosef Bar Yosef הגיב:

    שווה צפייה

    אהבתי

כתיבת תגובה