הבלוג של מכון גנזים – אגודת הסופרים

ראשי » אודות

אודות

"גנזים" – מכון ביו-ביבליוגרפי על שם אשר ברש לחקר תולדות הספרות העברית בעת החדשה – אגודת הסופרים. מ-2016 יו"ר "גנזים" היא הסופרת אדיבה גפן.   
המכון החל את פעולתו ב-1 לפברואר 1951, במטרה לכנס ולשמר את אוצרות הספרות והתרבות היהודית במאתיים השנה האחרונות. הסופר והעורך אשר ברש, שהיה ממקימי הארכיון והרוח החיה שבו, נבחר ליו"ר הוועד המנהל – ולאחר מותו נקרא הארכיון על שמו.

ארכיון "גנזים" שוכן בספריית "בית אריאלה" בתל-אביב –  ב-2008 העמידה עיריית תל אביב באדיבותה לרשות הארכיון את המקום שבו שוכן חדר העיון המרווח וכן את המיגנזה שבו שמורים הארכיונים.  

בארכיון "גנזים" שמורים כ-800 אוספים ארכיוניים של סופרים וסופרות, משוררים ומשוררות, מחזאים, מתרגמים, חוקרי ספרות ואנשי רוח מסוף המאה ה-19 ועד ימינו. הרשימה ארוכה ומרשימה: מי.ל. גורדון, שאול טשרניחובסקי, יוסף חיים ברנר, לאה גולדברג, רחל, אסתר ראב, שושנה שבבו, יהודה בורלא, זלדה , אבות ישורון, יונה וולך, עמוס קינן, יורם קניוק ואמנון שמוש.

לצד כתבי היד והמכתבים נשמרים בארכיון גם מסמכים נדירים, תעודות, צילומים נדירים  וכן רישומים וציורים – כמו האוסף העשיר של ציוריה של לאה גולדברג וכתבי היד המלווים בציורים של נחום גוטמן. 

 אל "גנזים" מגיעים חוקרים מרחבי העולם ומישראל, ואוצרות הארכיון מהווים הבסיס לספרים ולסרטים בארץ ובעולם, למחקרים ולמאמרים בעיתונות בארץ ובעולם. 

כל הזכויות על התמונות והסריקות של המסמכים, כתבי היד והמכתבים המוצגים בבלוג גנזים – אגודת הסופרים שמורות ליוצרים ולבעלי הזכויות. החומר מופיע לשימוש הוגן בלבד. אין להעתיק ולהשתמש במה שמופיע בבלוג לשימוש מסחרי, אלא רק לצרכי שימוש הוגן, מחקר ועיון בלבד. אין להעתיק ולהשתמש בחומר בכל צורה שהיא בלי לקבל רשות מבעלי הזכויות על החומרים המופיעים בבלוג.

 

אשר ברש

המכון שוכן ב"בית אריאלה", שד' שאול המלך 25, תל אביב.
המכון פתוח לשימוש הקהל בימים ראשון-רביעי בשעות 08:00 – 15:00. על המעוניינים לעיין בחומר ארכיונאי להודיע על בקשתם מראש. ניתן לשלוח את הבקשה במייל ל-gnazim11@bezeqint.net או בטלפון 03-6090338


2 תגובות

  1. Aviv Ekrony הגיב:

    מאוד נהניתי וגם למדתי, דר' אביב עקרוני, יו"ר מועצת "גנזים".

    אהבתי

  2. דודי זר-כבוד הגיב:

    נהניתי לעבוד שם מ2013 עד 2015

    אהבתי

כתיבת תגובה