מכון גנזים ע"ש אשר ברש

ראשי » כללי » "יאללה, אימשי מין הננק!"

"יאללה, אימשי מין הננק!"

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

הצטרפו אל 141 שכבר עוקבים אחריו

סטטיסטיקה

  • 17,957 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

סטטיסטיקה

  • 17,957 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

"עונג אמתי אני מתענג על החיים", כך תיאר אורלוף (אריאלי) לוי אריה בן ה-23 את עבודתו כשומר בכפר סבא במכתב ששלח לברנר  ב-5.4.1910. ואני מתענג על המכתב, פנינה ספרותית של ממש של הסופר המצוין הזה (1886-1943). כשנה וחצי לאחר שעלה לארץ, כ-12 שנים לפני שהיגר לארה"ב.

"מפועל קרקעות נהפכתי לשומר, זאת אומרת – כל העת שלי היא וכל העת לא לי היא. מותר לך לישון בכל זמן ועידן שאתה חפץ, ואסור לך לסגור את אשמורותיך אפילו לששים נשימות. החיים המדודים והשעות הקבועות לכל דבר וחפץ , זרים הם לחיי דהאידנא. ואע"פ כן החיים נעימים ויש להם כמה וכמה יתרונות על פני חיים אחרים".

ממשיך ומתאר אורלוף את חייו הנעימים: "עיקר השמירה היא ביום. הנני יושב לי בסוכתי הגבוהה, יכול לקרוא ולכתוב, ולאכול – לא כל שכן, וכשהנני רואה ערבי מתנקש בשלמות השקדים, אזי חובת משרתי דורשת ממני להתעורר ולקרוא בקול את הקריאה: "יללא, אימשי מן הננק!"

ויש לו דילמה אישית כסוציאליסט: "אמנם מצב מגוחך קצת בשביל האיש המטיל לעתים ספק בצדקות קניין הפרט והנוטה לעתים להאמין כי פרי העבודה הוא לעובד, אולם מאי איכא למעבד? עושים אנו בחיינו קומפורומיסים הרבה יותר גדולים".

כל כך טוב לו שם עד כי הוא פוטר את ברנר מן המאמצים להשיג לו עבודה אחרת: "שמעתי מפי ד.ש. כי הנך משתדל בדבר איזו משרה בחיפה בשבילי. חן-חן! ואולם אעיר אגב, כי התנאים לכתיבה הם היותר טובים אצלי דווקא עכשיו".

ולסיום עקיצה קטנה מן השומר הבטלן השמח בחלקו לברנר הדכאוני: " "היה שלום ומאושר עד כמה שדבר שכזה אפשרי לגבי איש שכמותך".

אורלוף אריאלי לברנר על עבודתו כשומר 001

אורלוף לברנר. כל העת שלי היא וכל העת לא לי היא

אורלוף אריאלי לברנר 2 001

אורלוף לברנר. הבדידות היא הנותנת לי את האפשרות לכתוב

אורלוף אריאלי לברנר 3 001

אורלוף לברנר. היה שלום ומאושר

 

להשאיר תגובה

