מכון גנזים ע"ש אשר ברש

ראשי » כללי » תנו להם ספרים

תנו להם ספרים

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

הצטרפו אל 152 שכבר עוקבים אחריו

סטטיסטיקה

  • 16,812 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

סטטיסטיקה

  • 16,812 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

כל רגע עלול ראש של חייל קומנדו מצרי לצוץ מול פני –  מילואימניק מבוהל, ממש לא קרבי. ברדיו –
בשורות איוב על המתרחש בחזיתות האחרות. דיכאון. והנה על קרקעית העמדה –
ספרון מתגולל. "חברים ותיקים, המניין האחרון" מאת פנחס גולדהאר (1901- 1947) סופר יידי נשכח
שחי באוסטרליה. שני סיפורים, שתורגמו לעברית בידי איתן בן נתן, בהוצאת תרמיל.

המלחמה נשתכחה. ואני לא בעיצומה של מלחמת יום כיפור הייתי בדרום סיני, אלא בבית כנסת נידח באוסטרליה
שמתקשה לגייס כמה יהודים כדי לקיים מניין. כשסיימתי לקרוא, אחרי שעה, קלה, כבר באו להחליף
אותי במשמרת.  אוי, אמרתי לעצמי, הייתי מוכן להיות שם עכשיו בבית הכנסת הזה, באוסטרליה, רחוק רחוק מכאן.
זיכרון רחוק זה עלה בי באחת כאשר רכנתי מעל ראשה של אחת מעובדות "גנזים" שסידרה את
ארכיונו של המשורר ישראל הר (יליד 1932). את מקומו בתרבות הקריאה הישראלית רכש הר בזכות
ספריית "תרמיל" של ההוצאה לאור של משרד הביטחון, שהוא היה עורכה והנפש החיה שבה. תופעה 
יחידאית בעולם, כך נראה לי, של תעשייה צבאית שבמסגרתה יצאו מאות ספרונים ובהם יצירות ממיטב הקלסיקה 
העולמית. והחבר'ה קראו אותם את הספרונים הקטנים, שנכנסו בקלות לכיס מכנסי הדגמ"ח, ונמכרו
במחיר שווה לכל כיס. עד היום, כשאני הולך למקום שאני צריך להמתין בו בתור – אני דוחף לכיס את אחד הספרונים האלה.  

 

ספריית תרמיל. "ביצת זהב בקן הקוקייה"

ספריית תרמיל. "ביצת זהב בקן הקוקייה"

המפעל המו"לי צבאי הנדיר הזה, ששגשג בשנות ה-60 וה-70 , החל דועך למול שינויים בהרגלי
הקריאה והמו"לות עד שנסגר ב-1991. ניסיון לחדש אותה במסגרת פרטית לא האריך ימים. 
"חיפשנו מישהו שיזם איזה מפעל מכוח רוחו העצמאית, והעלנו את שמו של ישראל הר עורך –
הוצאת תרמיל שהיא מעין ביצת זהב בקן הקוקייה", כתבו נורית זרחי, א.ב. יפה וחיים פסח שהעניקו
להוצאת תרמיל ולעורכה ישראל הר, את פרס אקו"ם. " הספרים שיצאו שם עד עתה, ספרות
ישראלית ומתורגמת, נאבקו די קשה על זכותם לראות אור. תמיד היה מי ששאל: ולשם מה לחיילים
דוסטויבסקי, בלזק, צ'כוב?. מתי הם יקראו את זה?"

דיווח מהשטח: הם קראו. 

 

 

תגובה אחת

  1. יוסי בר יוסף הגיב:

    יופי!

    אהבתי

כתיבת תגובה

