מכון גנזים ע"ש אשר ברש

ראשי » כללי » נומי נומי ותרנגולת צלויה

נומי נומי ותרנגולת צלויה

הכניסו את כתובת הדוא"ל שלכם, כדי לעקוב אחרי הבלוג ולקבל עדכונים על רשומות חדשות במייל.

הצטרפו אל 141 שכבר עוקבים אחריו

סטטיסטיקה

  • 17,957 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

סטטיסטיקה

  • 17,957 צפיות
Follow מכון גנזים ע"ש אשר ברש on WordPress.com

מי שלא יודע מי חיבר את "נומי נומי ילדתי" – ידע זאת אחרי שיקרא את השורות הבאות. לאמיתו של דבר, גם אני לא ידעתי, אף כי שרתי את השיר אין ספור פעמים לילדתי הקטנה. יחיאל היילפרין (1880-1942) איש רב פעלים, שפתח בוורשה ב-1909 את גן הילדים הראשון מחוץ לארץ ישראל שהתנהל בשפה העברית, ידוע גם כאביו של אוריאל (יונתן רטוש), מרים (הסופרת מרים דור) גמליאל (הבלשן צבי רין) ועוזיאל (הבלשן עוזי אורנן). בשנה האחרונה הושלם סידורו של הארכיון ב"גנזים", מה שנתן לי הזדמנות להציץ אל כתבי היד, המכתבים והרשימות שהשאיר האיש המוכשר הזה שפעל רבות בתחום החינוך והתפרסם כמשורר וסופר לילדים, אך זכה לנצח ספרותי בזכות כמה שירים קטנים ונוגעים אל הלב. גם כיום אין כמעט אם עברייה שלא שרה לילדיה את שירו "היורה" ("גשם גשם משמיים, קול המון טיפות המים" – ולא "כל היום טיפות המים" כפי ששרתי בעוונותי לילדי). וגם את "נומי נומי ילדתי" המפורסם. חשבתי על כך הבוקר, כאשר עברתי בגינת דובנוב, בדרך לבית אריאלה שם שוכן היום מכון "גנזים", וראיתי את התינוקות המשתעשעים בפינת המשחקים (בתמונה) – הוצאתי את הטלפון שלי וצילמתי . הי חמודים, חשבתי לומר, הגיע הזמן שתדעו מי חיבר לכם שירי ילדים יפים כל כך. ילדים בגן דובנוב

בארכיונו שמורים בין היתר מכתבים מלאי געגועים שכתב למשפחתו (הוא עלה לארץ עם אשתו פנינה לבית הוכברג וילדיהם ב-1919) כאשר נשלח ב-1928 למסע בין קהילות ישראל בליטא, במסע הרצאות וגיוס תרומות.באחד ממכתביו, על נייר מכתבים רשמי של הקק"ל, התלונן על מסע ההרצאות המתיש, עם זאת לא שכח להזכיר את הצלחתו "למעלה מכל השערה" ולציין ש"העיתונות מרימה אותי על נס".

סוף היום, בחדרו במלון, הוא זמן העצב. "ובלילות, ובלילות, אני מתגעגע אליכם מאד מאד מאד, כי אחרי כל נאום אין אני יכול להתרגל, ואני מתהפך במיטתי אשר במלון יחידי ובודד, ואני חושב על כל אחד מכם ואני מתגעגע על כל אחד מכם".

ובסיום מכתב הגעגועים הוא מפנטז על הארוחה החגיגית שיכינו לו חבריו ומשפחתו כאשר יחזור הביתה: "הכינו דגים ממולאים ותרנגולת צלויה בחמאה ויין טוקיי".

להשאיר תגובה

